«
Εμείς
αντιπροτείνουμε αναπτυξιακές κοινοπραξίες είτε με διακρατικές
συμφωνίες, είτε με τη σύμπραξη επιχειρήσεων είτε του δημόσιου, είτε του
ιδιωτικού τομέα, όπου εσύ βάζεις την περιουσία, ο άλλος χρήματα για την
αξιοποίησή του και έχετε κάνει μια συμφωνία ότι μακροχρονίως έχετε κέρδη
από την αξιοποίησή της. Αυτή τη διαδικασία τη θεωρούμε επωφελή και
κερδοφόρα, ενώ τη λογική των ιδιωτικοποιήσεων όπως-όπως τη θεωρούμε
επικίνδυνη και επιζήμια». Αυτά έλεγε τις προάλλες ο Παπαδημούλης, σε
συνέντευξή του, επιβεβαιώνοντας ότι κυβέρνηση και ΣΥΡΙΖΑ, χωρίς να
ταυτίζονται απόλυτα στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων, συναντιούνται στο
κύριο: Οτι το κεφάλαιο πρέπει να βάλει βαθύτερα το χέρι στη δημόσια
περιουσία, προκειμένου να υπάρξουν επενδύσεις, με μοχλό φυσικά τους
ιδιώτες.
Σ' αυτό το πνεύμα, ο
ΣΥΡΙΖΑ συστείνει στην κυβέρνηση να μην πουλήσει, τώρα που οι τιμές είναι
χαμηλές (!), αλλά να νοικιάσει. Να κάνει δηλαδή συμπράξεις με ιδιώτες
σε έργα και δραστηριότητες που το κράτος θα βάζει τις υποδομές και το
κεφάλαιο τα χρήματα. Εύλογα όμως αναρωτιέται κανείς: Ο ιδιώτης που θα
επενδύσει σε μια τέτοια σύμπραξη, θα το κάνει για την ψυχή της μάνας
του;
Προφανώς όχι. Θα το κάνει επειδή προσδοκά κέρδη. Και πώς θα έρθουν
αυτά; Μα φυσικά από την εκμετάλλευση του έργου, που σημαίνει από την
τσέπη του λαού. Και επειδή στην Ελλάδα οι καπιταλιστές δεν ανακαλύπτουν
την Αμερική, οι διαφόρων μορφών συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα
έχουν νομοθετεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις του δικομματισμού και
έχουν δοκιμαστεί στην πράξη.
Για
παράδειγμα, μορφή συμπράξεων είναι αυτή με την οποία κατασκευάζονται οι
μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι. Το κράτος, είτε κατασκευάζει το δρόμο και στη
συνέχεια τον παραχωρεί στον ιδιώτη για να τον εκμεταλλεύεται και να τον
συντηρεί, είτε «βοηθά» με κάθε μέσο τον ιδιώτη να κατασκευάσει το δρόμο
και να τον εκμεταλλεύεται στη συνέχεια. Ποιος βγαίνει τελικά χαμένος
και ποιος κερδίζει; Η εμπειρία λέει ότι χαμένος βγαίνει ο λαός, που
πληρώνει τα μαλλιοκέφαλά του στα διόδια και κερδισμένο το κεφάλαιο, το
οποίο, εκτός του ότι μετατρέπει σε τσιφλίκι του υποδομές κρίσιμες για
τις συγκοινωνίες και τις μεταφορές, κερδοσκοπεί ασύστολα. Επιπλέον,
επιβάλλει εργασιακές σχέσεις της αρεσκείας του στα έργα τα οποία
εκμεταλλεύεται, ανοίγοντας το δρόμο με εργολαβίες και άλλες ελαστικές
μορφές απασχόλησης, στη συνολική ανατροπή των εργασιακών σχέσεων.
Αρκεί
να ανατρέξει κανείς στις εργολαβίες με τις οποίες συμπράττει η κατά τα
άλλα «δημόσια» ΔΕΗ στα ορυχεία της, για να καταλάβει τα παραπάνω.
Αντίστοιχα παραδείγματα υπάρχουν χιλιάδες, σε κάθε μορφή σύμπραξης του
ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, οι οποίες, τα προηγούμενα χρόνια,
αποτέλεσαν το βασικό μοχλό για να μεγαλώσει η παρουσία του κεφαλαίου σε
στρατηγικούς τομείς της οικονομίας και των κοινωνικών υπηρεσιών, όπου το
κεφάλαιο διατηρούσε ακόμα ισχυρές θέσεις. Τη λογική αυτή ενισχύει και
το «ισοδύναμο» που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ στις ιδιωτικοποιήσεις,
επιβεβαιώνοντας ότι η φραστική εναντίωση στην εκποίηση του δημόσιου
πλούτου, δεν αρκεί για να αποκρουστεί η ολομέτωπη αντιλαϊκή επίθεση,
πυλώνας της οποίας είναι και η παράδοση τομέων της οικονομίας και
στρατηγικών υποδομών στους ιδιώτες για να κάνουν μπίζνες. Πάνω στην ίδια
ράγα βαδίζουν κυβέρνηση και ΣΥΡΙΖΑ, ανεξάρτητα αν ο καθένας υποδεικνύει
και έναν διαφορετικό δρόμο για να κερδίσει τελικά το κεφάλαιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου