Στις αρχές της δεκαετίας του '50 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και το 1953, με την ταινία «Κυριακάτικο Ξύπνημα», έδωσε το πρώτο έξοχο δείγμα σκηνοθετικής γραφής στον κινηματογράφο. Το δείγμα αυτό ήταν «διπλό», καθώς το έργο του Κακογιάννη δέθηκε άρρηκτα με τη ζωή μέσα από ένα βαθύτατο κοινωνικό ρεαλισμό, ενώ ταυτόχρονα η ταινία ήταν και «τεχνικά» άψογη, γεγονός που άνοιξε το δρόμο για το ποιοτικό άλμα του ελληνικού κινηματογράφου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο Κακογιάννης είχε αρνηθεί το Χόλιγουντ για τον κινηματογράφο ποιότητας, ενώ σε όλη του τη ζωή πίστευε στις δυνατότητες των Ελλήνων δημιουργών.
Το 1955 ο Μιχάλης Κακογιάννης «γύρισε» τη θρυλική «Στέλλα», αποκρυσταλλώνοντας την πεμπτουσία της αρχαιοελληνικής τραγωδίας στο σύγχρονο «τοπίο» της μεταπολεμικής Ελλάδας, συνεχίζοντας την ίδια θεματική στο «Κορίτσι με τα Μαύρα» (1956) και στο «Τελευταίο Ψέμα» (1958). Το 1964 έφθασε στο απόγειο της κινηματογραφικής του αναγνώρισης με τον «Ζορμπά», βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη, ταινία υποψήφια για 7 Οσκαρ.
Την περίοδο της χούντας ο Μιχάλης Κακογιάννης αυτοεξορίστηκε από την Ελλάδα, συνέχισε όμως να μελετά το ελληνικό δράμα μέσα από την αρχαιοελληνική τραγωδία, δημιουργώντας έτσι την «αρχαιοελληνική τριλογία του»: Ηλέκτρα (1962), Τρωάδες (1971) και Ιφιγένεια (1977). Κορυφαία στιγμή της καριέρας του υπήρξε το δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ «Αττίλας 1974», ένα συγκλονιστικό και μοναδικό οδοιπορικό στη μαρτυρική Κύπρο που «γύρισε» με έναν οπερατέρ και έναν ηχολήπτη. Η «Γλυκιά Πατρίδα» (1987), «Πάνω, κάτω και πλαγίως» (1993) και «Βυσσινόκηπος» του Τσέχοφ (1998) συμπεριλαμβάνονται στις τελευταίες «πινελιές» που έβαλε στην Τέχνη ο Μιχάλης Κακογιάννης έχοντας ταυτόχρονα εργαστεί σε δεκάδες παραγωγές θεάτρου και όπερας.
Ο Μιχάλης Κακογιάννης «έφυγε» στις 25 Ιούλη 2011 αφού πρώτα «έβαλε» τον ελληνικό κινηματογράφο έξι φορές στο Φεστιβάλ των Κανών κι άλλη μία σ' αυτό του Βερολίνου, βραβεύθηκε με τη «Χρυσή Σφαίρα» καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας για τη «Στέλλα», και χρίστηκε Commandeur της Γαλλικής Ακαδημίας των Τεχνών και των Γραμμάτων, ενώ έλαβε την ύψιστη τιμή της Ακαδημίας Αθηνών για τη συνολική προσφορά του στην Ελλάδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου