Κυριακή 5 Ιουνίου 2011

ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


Θα πρέπει να είναι καθολικό δικαίωμα του λαού...
Ο Ν. Σοφιανός στο βήμα της ημερίδας που διοργάνωσε το Τμήμα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της ΚΕ του ΚΚΕ
«Η δική μας θέση είναι ότι Φυσική Αγωγή και Αθλητισμός αποτελούν καθολικό δικαίωμα του λαού μας, εφ' όρου ζωής. Και στις σημερινές συνθήκες έχει υποχρέωση το ταξικό κίνημα, η πολιτική πρωτοπορία να ανοίξει το μέτωπο παρέμβασής του σ' αυτό το κρίσιμο καθολικό δικαίωμα του λαού μας».Με τις φράσεις αυτές ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ του ΚΚΕ, αφ' ενός περιέγραψε τον πυρήνα αντίληψης του Κόμματος για το συγκεκριμένο ζήτημα. Αφ' ετέρου επισήμανε το καθήκον που τίθεται - και σ' αυτές τις δύσκολες συνθήκες - για τα μέλη και τους φίλους του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, για κάθε άνθρωπο που «δεν βολεύεται με λιγότερο ουρανό».
Η τοποθέτησή του έγινε, την περασμένη Δευτέρα, στην ημερίδα που πραγματοποίησε με θέμα «Φυσική Αγωγή στην Εκπαίδευση» το Τμήμα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της ΚΕ του ΚΚΕ. Ανθρωποι του Αθλητισμού, καθηγητές και φοιτητές των ΤΕΦΑΑ είχαν την ευκαιρία να ακούσουν τις θέσεις του Κόμματος, να εκφράσουν απόψεις, απορίες, προτάσεις. Να λάβουν μια πρώτη γεύση της (επιστημονικά τεκμηριωμένης) προσπάθειας που γίνεται και στο συγκεκριμένο τομέα, να ακούσουν


τη δέσμευση των εκπροσώπων του Κόμματος ότι θα υπάρξει συνέχεια.
«Μέτωπο πάλης για το δικαίωμα στη Φυσική Αγωγή και την Αθληση»
Ανοίγοντας την ημερίδα ο Ν. Σοφιανός, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Αυτή η προσπάθεια θέλουμε να ενισχύσει και τη δική μας αντίληψη για τη σημασία που έχει να αναβαθμιστεί στη δουλειά μας, ως ΚΚΕ και ΚΝΕ, η πιο ολοκληρωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη παρέμβαση στο καθολικό δικαίωμα του λαού - που ουσιαστικά είναι ανύπαρκτο - της Φυσικής Αγωγής, της άσκησης, του Αθλητισμού.
Και, ας το πούμε καθαρά, δεν είναι εύκολο να αναβαθμιστεί η σημασία, να εκφραστεί με πρωτοβουλίες, με δράσεις, με μέτρα ώστε αυτό το καθολικό δικαίωμα να γίνει σημείο της πάλης. Οχι μόνο στην εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά συνολικότερα στο εργατικό κίνημα, στους χώρους της γειτονιάς - όπου απουσιάζουν οι υποδομές - στο στρατό. Σε όλους γενικότερα τους χώρους που πρέπει να διαμορφωθεί μια λογική ότι και στις σημερινές συνθήκες, που η καθημερινότητα του λαού μας πιέζεται από όλες τις πλευρές, πρέπει να ενισχυθεί μια απαίτηση. Εχουμε δικαιώματα, σε όλο το μήκος και πλάτος που καθορίζουν τη ζωή μας, και αυτά πρέπει να διεκδικηθούν.
Και στις σημερινές συνθήκες έχει υποχρέωση το ταξικό κίνημα, η πολιτική πρωτοπορία να ανοίξει το μέτωπο παρέμβασής του σ' αυτό το κρίσιμο καθολικό δικαίωμα του λαού μας. Εχει σημασία για το Κόμμα μας να κατανοείται η ενιαία επίθεση του κεφαλαίου στο σύνολο της ζωής και των δικαιωμάτων του λαού και της νεολαίας. Μέσα από την προσπάθεια που κάνει κάποιος να συνειδητοποιήσει ποιος φταίει γι' αυτά που συνθέτουν μια δύσκολη καθημερινότητα, να καταλαβαίνει ότι δε φτάνει η απαξίωση του πολιτικού συστήματος. Πρέπει να απαξιωθεί και η οικονομία που υπηρετεί αυτό το σύστημα. Πρέπει να αναδειχθεί ότι η κρίση του καπιταλισμού δεν αφήνει κανένα πεδίο της κοινωνικής πραγματικότητας ανέγγιχτο.
Στα πλαίσια λοιπόν αυτής της κρίσης τα σημάδια και στο χώρο της Φυσικής Αγωγής και στο λαϊκό δικαίωμα για την άθληση είναι χαρακτηριστικά. Πρέπει να κατανοηθεί ότι δεν μπορούμε να ξεχωρίζουμε ανάγκες και να τις αριθμούμε 1η, 2η, 3η. Στην ενιαία επίθεση του κεφαλαίου πρέπει να απαντήσεις με την ενιαία επίθεση της εργατικής τάξης. Που προτάσσει τα σύγχρονα δικαιώματα και ανάγκες, τη δυνατότητα που υπάρχει να ικανοποιηθούν. Σ' αυτές τις συνθήκες που συνθλίβονται τα δικαιώματα για να στηριχθεί η κλονισμένη κερδοφορία του κεφαλαίου, εμείς πιστεύουμε ότι και στο θέμα που συζητάμε σήμερα η λύση περνά μέσα από τη σύγκρουση με την εξουσία των μονοπωλίων, μέσα από τη μαζική αμφισβήτηση αυτής της εξουσίας. Η δική μας θέση είναι ότι Φυσική Αγωγή και Αθλητισμός αποτελούν καθολικό δικαίωμα του λαού μας εφ' όρου ζωής. Και πρέπει να αναδειχθεί, για να ενισχυθεί αυτή η αντίληψη, ο ρόλος της εκπαίδευσης, ώστε να πάρει η Φυσική Αγωγή - που σήμερα είναι εξορισμένη από την εκπαιδευτική διαδικασία - τη θέση και τον προσανατολισμό που πρέπει.
Για μας η επιστημονική τεκμηρίωση των θέσεών μας και η μελέτη των ιστορικών κατακτήσεων του σοσιαλισμού, στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό, είναι κρίσιμα εργαλεία και οδηγός για τη διατύπωση των θέσεών μας, για τη διαμόρφωση της πρότασής μας, αλλά και για τη διαμόρφωση στόχων πάλης. Η οργανωμένη πάλη, η λαϊκή συμμαχία που θα συγκρουστεί αποφασιστικά για την αλλαγή τάξης στην εξουσία μπορεί να καλύψει αυτό το καθολικό δικαίωμα, μπορεί να κάνει πραγματικότητα αυτό που φαντάζει μακρινό, άπιαστο όνειρο σήμερα για την πλειοψηφία του λαού και της νεολαίας. Θεωρούμε υποχρέωσή μας ως ΚΚΕ και ΚΝΕ να συνεχίσουμε μια προσπάθεια η οποία είναι δύσκολη. Και να ενισχυθεί η δική μας αντίληψη για τη σημασία της παρέμβασής μας και σ' αυτό τον κρίσιμο τομέα. Αλλά και να συνδυαστεί με πρωτοβουλίες και δραστηριότητες που θα το κάνουν πράξη και σ' έναν κόσμο που πραγματικά αναζητεί, ψάχνει, θέλει να στηρίξει τέτοιες πρωτοβουλίες».
Θ. ΛΙΑΠΠΗΣ
«Το δικαίωμα στην άσκηση μετατράπηκε σε πολυτέλεια»
Την πρόταση του ΚΚΕ για τη Φυσική Αγωγή στην Εκπαίδευση ανέλυσε ο Θ. Λιάππης
«Σήμερα η συστηματική ενασχόληση με τη Φυσική Αγωγή (ΦΑ) είναι πολυτέλεια για τους περισσότερους και ιδιαίτερα τους νέους. Με τη διείσδυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, το δικαίωμα για σωματική άσκηση μετατράπηκε σε ακριβό εμπόρευμα για τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας. Παραμένει άπιαστο όνειρο για τους εργαζόμενους τόσο η συστηματική άσκηση, όσο και ο δημιουργικός ελεύθερος χρόνος».Με τα λόγια αυτά, ο Θ. Λιάππης, υπεύθυνος του Τμήματος Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της ΚΕ του ΚΚΕ, περιέγραψε τη ζώσα πραγματικότητα για την πλειοψηφία του λαού μας, εξηγώντας μια από τις αιτίες που τη διαμόρφωσαν.
«Ανύπαρκτη η Φυσική Αγωγή στα σχολεία»
Για την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα, μεταξύ άλλων, είπε: «Στη χώρα μας η συζήτηση σχετικά με τον προσανατολισμό και το περιεχόμενο των προγραμμάτων της ΕΕ, που θέλει να εφαρμόσει η κυβέρνηση στα σχολεία, δείχνει, από τη μια, πλευρά την ανησυχία που επικρατεί στους κόλπους της για τις συνέπειες του αστικού τρόπου ζωής. Από την άλλη, κρύβει και την αδυναμία του καπιταλιστικού συστήματος να αντιμετωπίσει τα αδιέξοδά του, αφού πέφτει πάνω στις ίδιες του τις αντιφάσεις.
Σύμφωνα με στοιχεία σχετικών ερευνών, πάνω από το 77% των μαθητών του δημοτικού σχολείου είναι κινητικά αδρανείς. Το ποσοστό των υπέρβαρων παιδιών αυξήθηκε κατά 30% τα τελευταία 13 έτη, ενώ αυτό των παχύσαρκων κατά 50%. Το 83% των μαθητριών της γ' λυκείου γυμνάζεται λιγότερο από 10 φορές το μήνα. Περίπου το 75% των Ελλήνων είναι κινητικά αδρανείς. Η αερόβια αντοχή (φυσική κατάσταση) μειώθηκε πάνω από 5% την τελευταία 10ετία, γεγονός που αυξάνει κατά 150% τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών παθήσεων.
Στο Δημοτικό παγιώνεται η αντικατάσταση του γυμναστή από τον δάσκαλο ιδιαίτερα στις πρώτες τάξεις και στα ολοήμερα σχολεία. Τα κενά που υπάρχουν σε καθηγητές Φυσικής Αγωγής (ΚΦΑ) "καλύπτονται" από δάσκαλους. Οι 3 ώρες τη βδομάδα που υπήρχαν μέχρι πρόσφατα στο αναλυτικό πρόγραμμα έχουν καταργηθεί προ πολλού. Με τη συγχώνευση σχολείων - που προωθεί η κυβέρνηση - θα μειωθούν ουσιαστικά οι ώρες και οι ΚΦΑ, ενώ τα υπεράριθμα τμήματα θα υποβαθμίσουν ακόμα περισσότερο τη Φυσική Αγωγή.
Η Φυσική Αγωγή είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη για τα παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες. Γιατί η Ειδική Αγωγή είναι υποβαθμισμένη, με αποτέλεσμα 180.000 παιδιά να βρίσκονται εκτός Ειδικής Αγωγής γιατί δεν υπάρχουν σχολεία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το μεγαλύτερο μέρος των παιδιών που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες βρίσκονται ή στα σπίτια τους ή εγκαταλελειμμένα σε κάποιες τάξεις των κοινών σχολείων. 'Η στους δρόμους της επαιτείας σαν αντικείμενα εκμετάλλευσης, βιώνοντας τα προσωπικά και κοινωνικά τους αδιέξοδα».
«Συνδεδεμένη με τις συνθήκες ζωής στην ταξική κοινωνία»
«H Φυσική Αγωγή δεν ήταν ποτέ ανεξάρτητη από τις συνθήκες ζωής της ταξικής κοινωνίας. Η θέση της στην εκπαίδευση αξιοποιείται πλατιά για την προβολή της πολιτικής και της ιδεολογίας της αστικής τάξης. Με στόχο τον εξωραϊσμό του εκμεταλλευτικού συστήματος και την εδραίωση του αστικού τρόπου ζωής.
Το αστικό κράτος διαμορφώνει σύστημα σωματικής αγωγής με στόχο την ενσωμάτωση της νεολαίας και τη διαμόρφωση προσωπικότητας που θα αποδέχεται τον ανταγωνισμό, το νόμο της ζούγκλας χάριν της νίκης. Η αστική τάξη έχει διπλό στόχο: Απ' τη μια, να ενισχύεται ο αθλητισμός - επιχείρηση (επαγγελματικός αθλητισμός, βιομηχανία θεάματος, αθλητικά παιχνίδια, αθλητής - εργαλείο που φέρνει κέρδη).
Απ' την άλλη - με συνθήματα "ο αθλητισμός ενώνει", "έξω η πολιτική απ' τον αθλητισμό" - να κρύβει τον ταξικό χαρακτήρα της Φυσικής Αγωγής. Και να στοχεύει την απόσπαση της νεολαίας από τα κοινωνικά προβλήματα, την απομάκρυνση από την οργανωμένη πάλη για την επίλυσή τους. Στην εκπαίδευση αυτό γίνεται σε συνδυασμό με την επιδίωξη ο μαθητής να μην έχει κριτική σκέψη και να μην αναζητά την αιτία των φαινόμενων, των εξελίξεων, άρα και της κατάστασης στο χώρο του αθλητισμού.
Εχει αποδειχθεί από πλήθος μελετών ότι η σωματική άσκηση προλαμβάνει και θεραπεύει μεν την ασθένεια, χρειάζονται, όμως, οι κατάλληλες προϋποθέσεις για την εφαρμογή της. Βασική και πάνω απ' όλες είναι η πρόσβαση του λαού σε σύγχρονες και οργανωμένες αθλητικές υποδομές με την υποστήριξη επιστημονικού δυναμικού, γεγονός που στον καπιταλισμό συνδυάζεται με οικονομικό κόστος. Ετσι, το αποτέλεσμα είναι η πλειοψηφία του λαού και ιδιαίτερα η νεολαία να μην έχει τη δυνατότητα πρόσβασης και ενεργητικής συμμετοχής στην άθληση και στα οφέλη της άσκησης.
Η σημερινή χρήση των σύγχρονων μέσων, η τεχνολογική ανάπτυξη και ο πλούτος που παράγουν οι εργαζόμενοι δίνουν τη δυνατότητα να αυξηθεί ο ελεύθερος χρόνος (μη εργάσιμος) και να ικανοποιηθούν οι σύγχρονες ανάγκες τους. Εμπόδιο σ' αυτό είναι η ατομική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής και η εξουσία που την προστατεύει.
Ο βασικός σκοπός της ΦΑ θα εκπληρώνεται, όταν η πλειοψηφία της νεολαίας ασκείται συστηματικά, συμμετέχει σε δραστηριότητες με οργανωμένο τρόπο. Στη βάση αυτή θα προκύπτει και το ταλέντο σε κάθε άθλημα που θα συμμετέχει σε συναγωνιστικές προσπάθειες με στόχο την ανάπτυξή του.
Για μας ο δρόμος για την ικανοποίηση του καθολικού δικαιώματος για Φυσική Αγωγή και Αθλητισμό περνάει μέσα από την ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων και την εγκαθίδρυση της εργατικής εξουσίας που θα υπερασπίζεται τα συμφέροντα της πλειοψηφίας του λαού. Συνειδητά και σχεδιασμένα ένα κομμάτι του πλούτου που θα παράγεται θα δαπανάται γι' αυτόν το σκοπό. Θα επιστρέφει, δηλαδή, στο λαό με οργανωμένο και προγραμματισμένο τρόπο από το κράτος».
Η πρόταση του ΚΚΕ
Η πρόταση του ΚΚΕ για τη ΦΑ στην εκπαίδευση αφορά την προσχολική αγωγή, τη σχολική εκπαίδευση, η οποία εντάσσεται στη συνολική πρόταση για το Ενιαίο Υποχρεωτικό Δωδεκάχρονο Σχολείο, το χαρακτήρα του και τους σκοπούς του, την Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, τις Επαγγελματικές Σχολές και την Ειδική Αγωγή.
Μεταξύ άλλων προτείνει - παλεύει για:
  • Ενιαίο Δημόσιο Κρατικό φορέα Φυσικής Αγωγής, που θα 'χει τη συνολική ευθύνη για το σχεδιασμό, τη λειτουργία και τον έλεγχο της Φυσικής Αγωγής.
  • Χορήγηση δωρεάν από το κράτος όλων των προϋποθέσεων για τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό.
  • Να αξιοποιηθούν όλες οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις (Εθνικά και Δημοτικά Αθλητικά Κέντρα κ.λπ.) από τα σχολεία της κάθε περιοχής. Η μετακίνηση σ' αυτά να είναι δωρεάν.
  • Ενίσχυση της έρευνας που γίνεται από τα ΤΕΦΑΑ σε συνεργασία με το ΕΚΑΕ (Εθνικό Κέντρο Αθλητικών Ερευνών) με κρατική χρηματοδότηση, σύγχρονες υποδομές και επιστημονικό δυναμικό που θα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες πρόληψης και βελτίωσης της υγείας από τις μικρές ηλικίες.
  • Διασύνδεση της Φυσικής Αγωγής στο σχολείο, με το αθλητικό σωματείο και τη λειτουργία των Αθλητικών Οργανισμών Δήμων (ΑΟΔ) κάτω από ένα ενιαίο σύστημα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, βασισμένο σε επιστημονικές έρευνες για τις πραγματικές ανάγκες άθλησης των εργαζομένων, των νέων, των γυναικών και άλλων ομάδων του πληθυσμού.
  • Δημόσια και κρατικά κέντρα διάγνωσης - αξιολόγησης - στήριξης και αντιμετώπισης των ΑμΕΑ, με ειδικά προγράμματα ανά κατηγορία προβλήματος, με λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων. Ωστε οι οικογένειες των ΑμΕΑ και των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες να μην καταβάλλουν ούτε ευρώ για τη διάγνωση, αξιολόγηση και αντιμετώπιση των προβλημάτων των παιδιών τους.
  • Ιδιαίτερο βάρος να δοθεί στην υγεία των μαθητών - αθλητών με την καθιέρωση ανά τρίμηνο δωρεάν προληπτικών και εξειδικευμένων εξετάσεων για όλους τους μαθητές. Με ευθύνη του κράτους και με την εξασφάλιση της παρουσίας αθλητίατρου σε όλες τις δραστηριότητες και τους αγώνες.
ΚΥΡ. ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ
«Σχολείο που να αναπτύσσει ολόπλευρα την προσωπικότητα του παιδιού»
Η εξασφάλιση βασικής - γενικής εκπαίδευσης ως τα 18, μέσα από Ενιαίο Δωδεκάχρονο Υποχρεωτικό Σχολείο αποτελεί αδήριτη ανάγκη της εποχής
Ο Κυριάκος Ιωαννίδης, μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ, αναφέρθηκε στη θέση του Κόμματος «για τη διαμόρφωση ολόπλευρα αναπτυγμένης προσωπικότητας στο ενιαίο 12χρονο σχολείο».Επισήμανε - μεταξύ άλλων - πως «το κεφάλαιο παίρνει όλα τα αναγκαία μέτρα, μέσω των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, για να εγκλωβίσει τη δυνητική πρόοδο στα ασφυκτικά πλαίσια των εκμεταλλευτικών σχέσεων παραγωγής.
Ετσι, όχι μόνο δε δίνει τη δυνατότητα στον αυριανό εργαζόμενο να αποκτήσει ολοκληρωμένη μόρφωση μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα - γιατί αυτή κοστίζει οικονομικά και πολιτικά - αλλά, αντίθετα, υποκαθιστά την αντικειμενική κοινωνική ανάγκη για μόρφωση με βραχυπρόθεσμες καταρτίσεις και δεξιότητες.
Με αποτέλεσμα ο εργαζόμενος να τρέχει από δω και από κει για να προσαρμοστεί στις ανάγκες του εργοδότη για φθηνή και ευέλικτη εργατική δύναμη. Ταυτόχρονα, όχι μόνο δε μειώνεται ο χρόνος εργασίας, αλλά αντίθετα επεκτείνεται, και από την πλευρά της εργάσιμης μέρας και από την πλευρά των ορίων συνταξιοδότησης, για να διευκολυνθεί η κερδοφορία της αστικής τάξης.
Σε μια εποχή που ο πλούτος και τα υλικά μέσα αφθονούν αποτελεί κραυγαλέα αντίφαση το γεγονός ότι η βασική εκπαίδευση αντί να διευρύνεται, περιορίζεται σε μια ανασκευασμένη εκδοχή των στοιχειωδών γνώσεων και δεξιοτήτων (γραφή, ανάγνωση, αρίθμηση, χρήση Η/Υ και ξένης γλώσσας, επικοινωνιακές δεξιότητες, επιχειρηματικότητα) που παρέχονται ως την ηλικία των 15 χρόνων.
Το σημερινό σχολείο επικεντρώνεται στη μετάδοση γνώσεων, δεξιοτήτων - που και αυτή είναι επόμενο να είναι ελλιπής - και αναπτύσσει έτσι στρεβλά τη συναισθηματική και τη βουλητική διάσταση του ανθρώπου. Νόηση, όμως, συναίσθημα και βούληση εκφράζονται ενιαία και αξεδιάλυτα στην ανθρώπινη συμπεριφορά.
Η εξασφάλιση βασικής - γενικής εκπαίδευσης ως τα 18 χρόνια, που ο άνθρωπος ενηλικιώνεται ψυχικά, πνευματικά, κοινωνικά και βιολογικά μέσα από Ενιαίο Δωδεκάχρονο Υποχρεωτικό Σχολείο, με σκοπό την ολόπλευρη διαμόρφωση της προσωπικότητας κάθε νέου πριν από την επαγγελματική επιλογή, αποτελεί αδήριτη ανάγκη της εποχής.
Ο Λένιν έθετε μέσα από τα γραπτά του την ανάγκη για την οικοδόμηση ενός τύπου σχολείου με πολυτεχνικό χαρακτήρα, που θα συμβάλλει στη διαμόρφωση ολόπλευρα αναπτυγμένων ανθρώπων. Ανθρώπων που όλα θα μπορούν να τα κάνουν για να μπορέσουν να συμμετάσχουν στην οικοδόμηση της νέας κοινωνίας.
Ζητούσε κατηγορηματικά "ν' αποφεύγεται η πρόωρη εξειδίκευση", υπογράμμιζε ότι οι επαγγελματικές γνώσεις πρέπει να δίνονται το νωρίτερο στα 17 χρόνια και μονάχα "σε σχέση με γενικές πολυτεχνικές γνώσεις".
Ολα τα παιδιά μέχρι τα 18 τους πρέπει να παίρνουν από το σχολείο τις βάσεις των επιστημών στην πιο ευρεία σημασία τους, όλα τα αντικείμενα γενικής παιδείας, για να είναι ο μαθητής ολόπλευρος άνθρωπος, να έχει "πολυτεχνική αντίληψη και βάσεις της πολυτεχνικής μόρφωσης". Η ιστορική πείρα του σοσιαλισμού απέδειξε ότι με κατάλληλα κοινωνικά και παιδαγωγικά μέτρα όλοι μπορούν να μορφωθούν ολόπλευρα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου