Αναδημοσιευση απο CROUSMA
(Το ΙΙ μερος εδω)
(Το Ι μερος εδω)
Πως φτάσαμε όμως στην “εποχή των τεράτων” ;
«Η καταγωγή της οικογένειας, της ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους» του Φ. Ένγκελς, ίσως ένα από το πιο δημοφιλή έργα, των κλασικών του μαρξισμού, μας προσφέρει μια από τις πιο τεκμηριωμένες και ταυτόχρονα λογοτεχνικά δοσμένες αναλύσεις, της ιστορικής εξέλιξης της κοινωνίας των ανθρώπων. Και την πιο κατατοπιστική εισαγωγή στην “εποχή των τεράτων”, τη βρίσκουμε στον επίλογο του βιβλίου, όπου ο Φ. Ένγκελς παρακολουθεί και συνοψίζει, από το ξεκίνημα της, όλη την εξελικτική πορεία μέχρι την σύγχρονη εποχή.
"...Έτσι φτάσαμε στο κατώφλι του πολιτισμού. Ο πολιτισμός αρχίζει με μια νέα πρόοδο στον καταμερισμό εργασίας.... Ο πολιτισμός εδραιώνει και αυξάνει όλους αυτούς τους καταμερισμούς της εργασίας που βρήκε...και προσθέτει σ’ αυτούς έναν τρίτο καταμερισμό της εργασίας, που η σημασία του είναι αποφασιστική και τον χαρακτηρίζει: Δημιουργεί μια τάξη, που δεν ασχολείται πια με την παραγωγή, αλλά μόνο με την ανταλλαγή των προϊόντων - τους εμπόρους....
Μια τάξη που κάνει τον εαυτό της αναπόφευκτο μεσάζοντα ανάμεσα σε κάθε δυο παραγωγούς και εκμεταλλεύεται και τους δυο. Με το πρόσχημα ότι γλιτώνει τους παραγωγούς από τον κόπο και τους
(Το ΙΙ μερος εδω)
(Το Ι μερος εδω)
Πως φτάσαμε όμως στην “εποχή των τεράτων” ;
«Η καταγωγή της οικογένειας, της ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους» του Φ. Ένγκελς, ίσως ένα από το πιο δημοφιλή έργα, των κλασικών του μαρξισμού, μας προσφέρει μια από τις πιο τεκμηριωμένες και ταυτόχρονα λογοτεχνικά δοσμένες αναλύσεις, της ιστορικής εξέλιξης της κοινωνίας των ανθρώπων. Και την πιο κατατοπιστική εισαγωγή στην “εποχή των τεράτων”, τη βρίσκουμε στον επίλογο του βιβλίου, όπου ο Φ. Ένγκελς παρακολουθεί και συνοψίζει, από το ξεκίνημα της, όλη την εξελικτική πορεία μέχρι την σύγχρονη εποχή.
“..Είχε ανακαλυφθεί το μεταλλικό χρήμα..
το εμπόρευμα των εμπορευμάτων, που
κρύβει μέσα του όλα τα άλλα εμπορεύματα…"
το εμπόρευμα των εμπορευμάτων, που
κρύβει μέσα του όλα τα άλλα εμπορεύματα…"
"...Έτσι φτάσαμε στο κατώφλι του πολιτισμού. Ο πολιτισμός αρχίζει με μια νέα πρόοδο στον καταμερισμό εργασίας.... Ο πολιτισμός εδραιώνει και αυξάνει όλους αυτούς τους καταμερισμούς της εργασίας που βρήκε...και προσθέτει σ’ αυτούς έναν τρίτο καταμερισμό της εργασίας, που η σημασία του είναι αποφασιστική και τον χαρακτηρίζει: Δημιουργεί μια τάξη, που δεν ασχολείται πια με την παραγωγή, αλλά μόνο με την ανταλλαγή των προϊόντων - τους εμπόρους....
Μια τάξη που κάνει τον εαυτό της αναπόφευκτο μεσάζοντα ανάμεσα σε κάθε δυο παραγωγούς και εκμεταλλεύεται και τους δυο. Με το πρόσχημα ότι γλιτώνει τους παραγωγούς από τον κόπο και τους
κινδύνους της ανταλλαγής, ότι επεκτείνει την τοποθέτηση των προϊόντων τους σε πιο απομακρυσμένες αγορές, ότι γίνεται έτσι η χρησιμότερη τάξη του πληθυσμού, διαμορφώνεται μια τάξη από παράσιτα, από γνήσιους κοινωνικούς χαραμοφάηδες, που σαν αμοιβή για πολύ ελάχιστες πραγματικές υπηρεσίες, ξαφρίζει την κρέμα τόσο από την ντόπια, όσο και από την ξένη παραγωγή, αποκτά γρήγορα τεράστια πλούτη και ανάλογη κοινωνική επιρροή και ακριβώς γι’ αυτό, στην περίοδο του πολιτισμού, κατακτά όλο και νέες τιμές, όλο και μεγαλύτερη εξουσία πάνω στην παραγωγή, ώσπου τέλος προωθεί κι αυτή ένα δικό της προϊόν - τις περιοδικές εμπορικές κρίσεις....
Μαζί με το νεαρό εμπορικό στρώμα, διαμορφώνεται και το μεταλλικό χρήμα, το κομμένο νόμισμα, και με το μεταλλικό χρήμα ένα νέο μέσο για την κυριαρχία του μη παραγωγού πάνω στον παραγωγό και την παραγωγή του. Είχε ανακαλυφθεί το εμπόρευμα των εμπορευμάτων, που κρύβει μέσα του όλα τα άλλα εμπορεύματα, το μαγικό μέσο που κατά βούληση μπορεί να μεταμορφώνεται σε κάθε αξιοζήλευτο και επιθυμητό πράγμα. Όποιος το είχε, εξουσίαζε τον κόσμο της παραγωγής, και ποιος το είχε πριν από όλους; Ο έμπορος.... Αυτός φρόντιζε να γίνει φανερό ότι όλα τα εμπορεύματα, και επομένως και οι εμπορευματοπαραγωγοί, όφειλαν να πέφτουν στο έδαφος και να προσκυνούν το χρήμα....
Ύστερα από την αγορά εμπορευμάτων με χρήμα ήρθε ο δανεισμός με χρήμα, μαζί του ο τόκος και ο τοκογλύφος.... ..πλάι στο χρηματικό πλούτο, παρουσιάστηκε τώρα και ο πλούτος σε γαιοκτησία... Τι σήμαινε αυτό, του το ξεκαθάρισε το χρήμα που εφευρέθηκε ταυτόχρονα με την ατομική ιδιοκτησία της γης. Η γη μπορούσε τώρα να γίνει εμπόρευμα, που το πουλάς και το υποθηκεύεις....
Έτσι με την επέκταση του εμπορίου, με το χρήμα και την τοκογλυφία, με τη γαιοκτησία και την υποθήκη, προχωρούσε γοργά η συγκέντρωση και η συγκεντροποίηση του πλούτου στα χέρια μιας ολιγάριθμης τάξης και παράλληλα μεγάλωνε η φτώχεια των μαζών και πλήθαινε η μάζα των φτωχών... (έτσι) γεννήθηκαν καινούργιες ανάγκες και νέα συμφέροντα,…
Τα συμφέροντα των ομάδων των χειροτεχνών που δημιουργήθηκαν με τον καταμερισμό της εργασίας, οι ιδιαίτερες ανάγκες της πόλης σε αντίθεση με την ύπαιθρο, απαιτούσαν νέα όργανα...είχε δημιουργηθεί μια κοινωνία που εξ αιτίας όλων των οικονομικών όρων ζωής έγινε ανάγκη να διασπαστεί σε ελεύθερους και δούλους, σε πλούσιους που ασκούσαν εκμετάλλευση και φτωχούς που δέχονταν εκμετάλλευση, μια κοινωνία που όχι μόνο δεν μπορούσε ξανά να συμφιλιώνει αυτές τις αντιθέσεις, αλλά που αναγκαστικά τις έσπρωχνε όλο και περισσότερο στα άκρα"*.
Συνεχίζεται...
Οργανωμένη αντεπίθεση ΕΔΩ
Εμπροσθοφυλακή και εφεδρείες στην υπηρεσία του κεφαλαίου ΕΔΩ
* Φρ. Ένγκελς : «Η Καταγωγή της Οικογένειας, της Ατομικής Ιδιοκτησίας & του Κράτους»,
σελ. 204 - 208, Εκδόσεις: «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 2005,
Μαζί με το νεαρό εμπορικό στρώμα, διαμορφώνεται και το μεταλλικό χρήμα, το κομμένο νόμισμα, και με το μεταλλικό χρήμα ένα νέο μέσο για την κυριαρχία του μη παραγωγού πάνω στον παραγωγό και την παραγωγή του. Είχε ανακαλυφθεί το εμπόρευμα των εμπορευμάτων, που κρύβει μέσα του όλα τα άλλα εμπορεύματα, το μαγικό μέσο που κατά βούληση μπορεί να μεταμορφώνεται σε κάθε αξιοζήλευτο και επιθυμητό πράγμα. Όποιος το είχε, εξουσίαζε τον κόσμο της παραγωγής, και ποιος το είχε πριν από όλους; Ο έμπορος.... Αυτός φρόντιζε να γίνει φανερό ότι όλα τα εμπορεύματα, και επομένως και οι εμπορευματοπαραγωγοί, όφειλαν να πέφτουν στο έδαφος και να προσκυνούν το χρήμα....
Ύστερα από την αγορά εμπορευμάτων με χρήμα ήρθε ο δανεισμός με χρήμα, μαζί του ο τόκος και ο τοκογλύφος.... ..πλάι στο χρηματικό πλούτο, παρουσιάστηκε τώρα και ο πλούτος σε γαιοκτησία... Τι σήμαινε αυτό, του το ξεκαθάρισε το χρήμα που εφευρέθηκε ταυτόχρονα με την ατομική ιδιοκτησία της γης. Η γη μπορούσε τώρα να γίνει εμπόρευμα, που το πουλάς και το υποθηκεύεις....
Έτσι με την επέκταση του εμπορίου, με το χρήμα και την τοκογλυφία, με τη γαιοκτησία και την υποθήκη, προχωρούσε γοργά η συγκέντρωση και η συγκεντροποίηση του πλούτου στα χέρια μιας ολιγάριθμης τάξης και παράλληλα μεγάλωνε η φτώχεια των μαζών και πλήθαινε η μάζα των φτωχών... (έτσι) γεννήθηκαν καινούργιες ανάγκες και νέα συμφέροντα,…
Τα συμφέροντα των ομάδων των χειροτεχνών που δημιουργήθηκαν με τον καταμερισμό της εργασίας, οι ιδιαίτερες ανάγκες της πόλης σε αντίθεση με την ύπαιθρο, απαιτούσαν νέα όργανα...είχε δημιουργηθεί μια κοινωνία που εξ αιτίας όλων των οικονομικών όρων ζωής έγινε ανάγκη να διασπαστεί σε ελεύθερους και δούλους, σε πλούσιους που ασκούσαν εκμετάλλευση και φτωχούς που δέχονταν εκμετάλλευση, μια κοινωνία που όχι μόνο δεν μπορούσε ξανά να συμφιλιώνει αυτές τις αντιθέσεις, αλλά που αναγκαστικά τις έσπρωχνε όλο και περισσότερο στα άκρα"*.
Συνεχίζεται...
Οργανωμένη αντεπίθεση ΕΔΩ
Εμπροσθοφυλακή και εφεδρείες στην υπηρεσία του κεφαλαίου ΕΔΩ
* Φρ. Ένγκελς : «Η Καταγωγή της Οικογένειας, της Ατομικής Ιδιοκτησίας & του Κράτους»,
σελ. 204 - 208, Εκδόσεις: «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 2005,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου